Cikkek / Az új víz varázsa

2010-05-10 00:22:06 • horgászat, vízparton, bojli

Úgy hozta a jó sorsom hogy egy véletlen ismeretség kapcsán meghívást kaptam egy hatalmas nyugat-magyarországi kavicsbányatóra.
Első találkozásom a vízzel mély benyomást tett rám! Szélcsend volt, ami itt ritkaságnak számít. A tó mérete azonnal magával ragadott! Szeretek bányatavakon horgászni talán mert ilyen vízen váltam pontyhorgásszá, talán mert nagyobb kihívás megtalálni a halakat és a megfelelő horgászhelyeket. A táj azonban a működő bányának hála kissé ipari. Zakatoló szállítószalag robog a kitermelt kaviccsal az osztályozó felé gyakran 1,5 km hosszú utat megtéve a kitermelés helyétől! A víz még így enyhén zavarosan is több méterig enged lelátni a mélységekbe. Letisztult vízben tavasszal és ősszel ismerősöm elmondása alapján 4-5 m-ig lelátni nappal a dél környéki órákban mikor magasan van a napkorong.

A helykeresés

Gyors vízreszállás után becsónakázzuk a tavat. Új ismerősöm helyismerete felbecsülhetetlen egy ekkora vízen, mert bár a vízfelület hatalmas horgászatra alkalmas kiemelkedések, púpok csak elszórtan találhatóak a felszín alatt. Helyenként ráadásul füves hínaras a törésoldal. Vannak púpok ahol ökölnyi kavicsok borítják a feneket, itt szinte lehetetlen halat fogni! A víz mélysége 10-24 m legmélyebb része 38m itt a búvárok elmondása szerint télen-nyáron 8-10 C-fokos a vízhőmérséklet!
A tapasztalatok alapján kapásra 4-9m mély platókon púpokon lehet számítani. Lehetőleg homokos aprókavicsos legyen a fenék. Ősszel akár 16 méteren is jelentős sikereket lehet elérni!
Megállapodunk egy két hét múlvai időpontban, majd már jócskán sötétben kötünk ki a csónakkal.

Horgászatra készülve

Napokig a látottak-hallottak hatása alatt állva tervezgetem az első itteni horgászatomat.
Elszántságomat és halak iránti tiszteletemet látva meghívóm önzetlenül osztja meg velem eddigi tapasztalatait, szerelékeket illetve csalikat etetési taktikákat illetően.
Mivel a tavon engedélyezett a behúzás illetve a helyekből adódóan 80-400 méter a meghorgászandó távolság! Ehhez legalább 500 méter zsinór kell! Vastagságát tekintve emiatt 0,30-0,32 mm fölé menni nem nagyon lehet figyelembe véve az orsók zsinórkapacitását.
A meder sok helyen kagylós, emiatt elengedhetetlen 20-30m előtét ami kagylóálló esetén 0,55 mm vagy 0,70mm normál monofil. Az ólom mérete 130-230g távolságtól függően. Az ólomtartó klipsz szigorúan lazára ólomelhagyósra téve! Legjobban a bevonatos előkék váltak be részint a kagylók részint a szerelék leeresztése közbeni feltekeredés kiküszöbölésére. Horogméret 2-4-6 közötti.
Etetésre vegyes magmixet,bojlit, peletet vegyesen érdemes szórni. Egy érdekes információ ami engem nagyon meglepett: tavasszal gyakran fognak akár 10 kg fölötti pontyokat fűzött kukoricával mikor bojlira kapás sincs! Személy szerint nem szívesen,vagy egyáltalán nem használtam más vizeken kukoricát, mert sokszor megszállták miatta etetésemet a telepített pontyok. Itt azonban elenyésző a telepített állomány!

A várva várt vízpart

Végre elérkezett a péntek délután és robogtam a tó felé. Útközben berakodtuk vendéglátóm cuccát (Astra plafonig rakva! :-)) )
Leérvén a vízhez sebes pakolás, rendezkedés veszi kezdetét. Vízre szállni a nagy szél miatt nem tudtunk azonnal, ezért a táborállítással és a szerelékek összeállításával kezdtünk.
Botonként 25 méter 0,7 mm vastag előtétet tekertem fel, ezt követte a méteres 0,7 mm-es fluocarbon előtét. A távolabbi szerelékem – mely 200-250 méterre került – 10 méter mélyre egy Chod Rig volt 290g-os bütykös ólommal, mert ez a zsinór merőlegesen állt az áramlással és a széllel .
Az ólom fölött 50 cm-re 15 cm-es előke, 2-es közepesen hosszúszárú horog rövid görbe zsugorcsővel, 1 db 18 mm-es édes fűszeres bojlival, mely egy parafakoronggal volt balanszírozva. Másik szerelékem szintén méteres 0.7 mm-es fluocarbon műanyagklipsz 190 g-os ólommal, 12 cm-es előkével ,1 db 18 mm-es pikáns fűszeres golyóval balanszírozó parafával. Ez 80 m-re került 9.5 m-es vízbe. Mindkét helyre két marék egész és tört bojli és 4-5 marék magkeverék került. Társam szerelékei 190 g-os klipszes ólommal 12 cm-es előkével 1 db 18 mm-es kagylós golyóval 4.5m és 6 m-es mélységekbe kerültek.
Este 8 óra körül tudtunk vízre szállni és részben a szél miatt éjfél után végeztünk a négy bottal. A helyek megkeresésekor egy ekkora vízen elengedhetetlen a radar használata, nélküle csak a sötétben tapogatózva kínlódunk! Jelölésre „H” bóját használtunk. Ez a bójatípus biztosítja még szélben is a gyors helyjelölést, mikor sodródik a csónak. A bója beállása után párszor körbejárva a területet megbizonyosodhatunk róla jó-e a pozíciója, ha nem inkább dobjunk ki még egy bóját a jobbnak vélt helyre mielőtt beszedjük az elsőt! Ez sok kellemetlenségtől megóv bennünket!
Gyors vacsora után nyugovóra tértünk tele reményekkel. Szerettem volna halat fogni ezen az ismeretlen nagy vízen, ugyanakkor ezt a hétvégét ismerkedésnek szántam. A vízfelszín még csak 8 celsius fokos nyilván mélyebben még ennyi sincs. Megérkezett a hidegfront és a légnyomás is elég magas 1025 hPa körüli, tehát a feltételek tetézve a nagy széllel koránt sem kedvezőek.
A pirkadat már ébren ért a parton. Ácsorogtam sátram mellett a vizet kémlelve, hátha látok árulkodó pontyfordulást. Azonban a szél keltette hullámzás lehetetlenné tett mindenféle ilyen megfigyelést. Ezért csak álltam és csodáltam az ébredező természetet és a felbukkanó narancsvörös napkorongot. Elrévedt gondolataimból csipogás hoz vissza a valóságba, gyors körbetekintés után tudatosul bennem a legtávolabb húzott szerelék swingere jó 10 cm-t beesett. Meredten figyelem a zsinórt, de sajnos nincs folytatás.
A többi boton sem volt érdeklődés. Beszélgetéssel és alvással múlattuk a záporokban bővelkedő napot.
Napközben kötöttem 30 cm hosszú fluocarbon kombi előkét, gondolván az áramló víz kifeszíti az előkét és egy hosszabb előke mégiscsak több mozgást enged a csalinak egy esetleges felhörpöléskor. Ezzel az előkével húztuk vissza a legtávolabbi botot. Egy botot áttettünk egy 4-5 méteres törés szélvédett oldalának tövébe 3 szem fűzött kukoricával, szórtunk rá 5-6 marék magot és 4 ökölnyi gombóc bojliporból gyúrt gombócot. A másik két botot nem bántottuk.

Hajnali fél 4-kor riaszt a kukoricás bot. A szél nem csillapodott, de ha menni kell hát menni kell! Irány a csónak, minél előbb kerüljön az orsóra előtét a kagylók miatt. Hamarosan a merítőben piheg egy hibátlan kövér tükörponty. Elsőre 6-6.5 kg-ra saccoljuk. Tökéletesen akadt a horog! Nem csúszkált sehova, tisztán átakadt a vastag húson. Az ilyen akadást szeretem! Nem sérül a hal szája. A mérlegeléskor aztán 7.1 kg-on állapodott meg a kijelző.
Közösen örültünk az év első bányatavi pontyának. Reggelig több történés nem volt.
Pakolás közben a baljósan gomolygó felhőket látva serénykedtünk. Ismét felerősödött a szél.
Szerencsére sikerült bepakolnunk a kocsiba mire ismét eleredt az eső.
Örömmel kocsikáztunk hazafelé. Csak egy dolog miatt szomorkodtam legkorábban 4 hét múlva tudok visszatérni erre a csodás nagy vízre.

Végh Róbert

Szólj hozzá

Kovács Szilárd
2010-07-29 14:59:11
Szia Sándor!
A folyékony összetevőket természetesen nem írtam meg mert ezt mindenki úgyis maga dönti el, hogy mit használ. Olaj, attraktorok, aromák stb természetesen mehet bele és ettől függ a víz mennyisége is. Ezt így pontosan nem tudom megmondani, de 2.5-3.5 liter közötti mennyiség szokott kelleni 10 kiló szárazanyaghoz tésztától és folyékony összetevőktől függően. Gábor telefonszáma megtalálható a www.spikebaits.hu honlapon, illetve itt található az árlista is. Postai utánvéttel az egész ország területére küld alapanyagokat és bojlikat.

Tar Sándor
2010-07-29 10:58:28
Tisztelt Szilárd!
Köszönöm szépen a segítséget!Egy kevés halolaj azért nem árt bele igaz?
Akkor a szirupból 1,5kg kell 10 kilóhoz.Mennyi víz kell hozzá?Vagy ehez már nem kell víz?Hogyan tudnék Gábortól vásárolni?Válaszodat előre is köszönöm!!!

Kovács Szilárd
2010-07-29 09:49:52
Tisztelt Sándor!
Erre a kérdésre én válaszolnék, mert ebből az etetőanyagból én csináltam oldódó bojlit elsőnek az országban, és egyébként elég eredményes is volt még abban az időben és egyes vizeken. Mostanában már túl nagy eredményt nem várnék tőle. Nem érdemes mindenféle anyagokat hozzá tenni mert nem tudjuk az összetételét emiatt lehet, hogy épp nem jó irányban indulunk el a változtatásokkal. Azt, hogy boljit gyúrjunk belőle az váltotta ki, hogy etetőanyagként nagyon jól működött így adta magát az ötlet, hogy próbáljuk ki! Én akkor búzadarát használtam kötőanyagként 10kg-hoz 1 kilót de most már inkább mást használnék pl.: kukoricacsíra őrleményt. A szirup ami az oldódó bojli készítéséhez szükséges, a legolcsóbban a Gábornál szerezhető be az egész országban, tehát azt javasolnám 1.5kg kell 10 kilóhoz. Ja egyébként a kukoricacsíra őrlemény is kapható a Gábornál és az is filléres dolog. Remélem tudtam segíteni!!!
ÜDV

Tar Sándor
2010-07-28 15:13:59
Tisztelt Gábor!
Egy kis segítséget szeretnék kérni tőled!a VDE Special Green etetőanyagból szeretnék oldodó bojlit csinálni.a kérdésem az lenne hogy milyen százazanyagot tegyek még bele?Gondolok itt a szójára,tejporszármazékokra vagy búzadarára.Valamint milyen anyaggal tudnám kiváltani a tojást hogy oldódjon a bojli.Nem akarnám a méregdrága SBS cuccát beletenni.Válaszodat előre is köszönöm!!!

Waldner
2010-05-11 21:50:05
Nagyon tetszik az írás és a víz is! Nagy álmom, hogy egyszer én is egy ilyen jellegű vízen horgászhassak! :)